رتبه برتر کنکور سراس ...

دسته بندی : آموزشی

تاریخ ثبت : 1400/06/11

متن مقاله : رتبه برتر کنکور سراسری کارشناسی ارشد | تاریخ ثبت : 1400/06/11


با افتخار پذیرفته شدن غرور آفرین

🌹سرکار خانم نیلوفر جمالی🌹
هنرجوی مستعد و پرتلاشمان را با رتبه (2) در آزمون سراسری کارشناسی ارشد هنر به ایشان ،همسر محترمشان و نیزاستاد دلسوزشان
🌹جناب آقای سید سعید کاظم زاده🌹و جامعه ی هنر شهرمان تبریک عرض کرده و این موفقیت را نیز برگ زرینی در دفتر افتخارات آموزشگاه مکتبخانه میرزاعبدالله می دانیم.👌👏💪

مدیر آموزشگاه موسیقی مکتب خانه میرزاعبدالله
سیدخاوری
مرداد ماه یکهزارو چهارصد


خروج

گاهشمار نت نگاری ...

دسته بندی : آموزشی

تاریخ ثبت : 1399/12/09

متن مقاله : گاهشمار نت نگاری | تاریخ ثبت : 1399/12/09

نُت اساس و بنیان موسیقی اروپا می‌باشد، ولی همه­  نُت­های موسیقی شکلی شبیه به آنچه که امروز می‌بینیم نداشته­ اند. این شکل‌ها در آغاز گاهشمار خود شبیه به تصویر زیر بوده و بنام "نیوما" خوانده می‌شدند.

 این مدل از نُت­نگاری بنیان سرودهای گریگوریانی بود که به نُت­نگاری مربعی نیز شهرت دارد. این شکل­ها یک یا گروهی از نُت‌ها نیست، بلکه آواهایی تک هجایی بوده­اند. برای دست­یافت بیشتر در این باره باید به سده‌های پیش از میلاد در یونان باستان نگاهی بیاندازیم. نخستین بنیان نُت­نگاری از باور یونانیان برای درست­نویسی سرچشمه می‌گیرد. ما می‌توانیم کهن‌ترین نشانه‌های هستی‌شناسی این ادعا را در سنگ­نوشته‌ها (SEIKILAS EPITAPH) و سنگ قبرهای یونان باستان جستجو کنیم.    

 

آنچه که از این نمونه‌ها استنباط می‌شود آنست که سامان این روند بر پایه­ی الهام و ضمیر ناخودآگاه انسان بوده است. پژوهشگران باور دارند که این نشانه­ها از ادبیات یونان و روم باستان آبشخور می­یابد و آن را به "آریستوفان" فیلسوف بیزانسی نسبت داده­اند.

 

در برخی نمونه­ها مُدلی وجود دارد بنام DIASTEMIC NEUMES که برای ادای تلفظ و شدت واژه­ها از ادبیات یونان باستان وام گرفته شده بود. همین شیوه بود که اندیشه­ی فاصله و ارتفاع صوتی را بعدها در ذهن بشر شکل داد. در حدود سده­ی 10 میلادی خطوط فرضی بوجود آمد که بر روی طوماری نگاشته می­شد. این خط­ها بوسیله­ی رنگ مجزا ارتفاع صوتی را مشخص می­کرد . رنگ قرمز برای صدای زیر در ابتدا و رنگ سبز برای ارتفاع بم در انتها قرار می­گرفت.

 

در سده­ی 11 میلادی کشیشی بنام "گوئیدو آرتسو" مدل چهار خطی را برای نمایش نیوما بکار برد. در این شیوه خط­های رنگی جای خود را به اشکالی دادند که بعدها بنام کلید C و کلید F استفاده شد. این مُدل را می­توانیم در سرودهای گریگوریانی و آوازهای کلیساهای روسی جستجو کنیم. باید توجه کرد که این نمونه­ها همه آواهای تک هجایی بودند و هیچ گونه متر و ریتمی نداشتند.

 این نشانه‌ها از الگوهای تاکیدی در ادبیات یونان باستان که هماهنگ با ساختار طبیعی گفتارشان بوده، آمده است. به تصویر زیر نگاه کنید.

 شکل اول بنام ACUTUS برای افزایش آوای گفتاری بکار می‌رود. همانند وقتی که یک کودک گریه می‌کند و برای نشان دادن نُت از شکل کناری­اش استفاده می‌کردند که به VIRGA شهره بود. شکل دوم بنام GRAVIS برای کاهش آوای گفتاری بکار می‌رفت، همانند زمانی که یک بچه را در آغوش می­گیریم و به گریه کردن پایان می‌دهد. برای نشان دادن نُت این شیوه از تصویر کناری­اش استفاده می­کردند که به PANCTUM مشهور بود. این شیوه که ظاهراً شبیه به الفبای یونانی است بیشتر برای نشان دادن نَواک صوتی بکار می رفت. برای صدای زیر از مُدل نخست و برای نشان دادن صدای بم از مُدل دوم وام می‌گرفتند. این شیوه در متن‌های نیایشی CAMPA APERTA  بکار می‌­رفت و سبب شد شکل نت­ها که در بالای متن نیایش می­آمد از فراموشی و سردرگمی نیایشگر جلوگیری کند و براحتی آن را بخاطر آورده و اجرا کند.

از یک مقایسه­ی تطبیقی می‌توانیم به سامان ‌نُت­کاری که امروز رواج دارد پی ببریم. به تصویر تطبیقی زیر نگاه کنید.

 از سه مُدل بعدی شاید بتوانیم به شکل ­نُت­های امروزی پی ببریم.

این شکل نُت­ها به ترتیب از بالا به پایین PADATUS ، CLIVIS و SCANDIUS نام دارد که در سمت راست شکل، مدل تطبیقی امروزی آن را مشاهده می­کنیم.

شیوه­ی چهارخطی آرتسو

 

برخی از شکل­ها را شاید بتوانیم با گمانه­زنی، معادل امروزی برایشان بیابیم؛ ولی برای برخی یافتن معادل دشوار است.

به ترتیب از بالا به پایین PARRECTUS ، CLIMICUS RESUPINUS و VIRGA SUBTRIPUNCTUS نام دارد.

به ترتیب از بالا به پایین PUNCTUM MORA ، EPISEMA و REPERCUSSIVE نام دارد. در این میان شاید برخی از شکل­ها برای ملیسماتیک آوازها بکار می­رفت، مانند آنچه در شکل زیر مشاهده می­کنیم که QUILISMA       نام دارد.

در برخی شکل­ها به مواردی برمی­خوریم که کوچکی و بزرگی در آن­ها نمایان است. شاید این نمونه­ها تاکید وآکسان امروزی بوده باشد. نمونه­ی زیر که LIQUISCENT NEUMES نام دارد از این قرار است.

به ترتیب از بالا به پایین EPIPHANUS ، PARRECTUS LIQUESCENS و SCANDICUS نام دارد.      نمونه­های بعدی شاید تداعی­گر کلید موسیقایی، دولاخط پایان و خط میزان امروزی باشد.

"آرتسو" برای پرهیز از فراموشی نیایش­گران شیوه­ی "دست آرتسو" را ابداع کرد که بصورت قنوت روبروی صورت آوازخوان قرار می­گرفت. شکل نیوما و متن نیایش را روی بند انگشتان و کف دست می­نگاشت.